Wat is de Huurcommissie?
De Huurcommissie is een onpartijdige en onafhankelijke geschillenbeslechter voor huurders en verhuurders. De Huurcommissie biedt hulp aan huurders en verhuurders als zij het niet eens zijn over bijvoorbeeld de huurprijs, onderhoud of servicekosten. Ze beoordelen het geschil aan de hand van wet- en regelgeving. Daarna doen ze een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden.
Let op: het onderstaande geldt alleen voor huurders in de sociale- of middensector. Voor huurders in de vrije sector zijn andere regels van toepassing. Deze regels kun je vinden op de website van de Huurcommissie.
Huurverlaging
Als huurder kun je de huurprijs van je woonruimte beoordelen met de huurprijscheck. Blijkt hieruit dat je huur hoger is dan de maximale toegestane kale huurprijs? Dan kun je je verhuurder vragen om de huur te verlagen. Gaat de verhuurder daar niet mee akkoord of reageert hij helemaal niet, dan kun je een procedure starten bij de Huurcommissie.
Als huurder moet je eerst een brief sturen naar de verhuurder met daarin vermeld de volgende onderdelen:
- De kale huur die je nu betaalt, dus zonder servicekosten;
- De lagere huurprijs die je voorstelt op basis van de puntentelling;
- Hoeveel de huur volgens jou omlaag moet;
- De datum waarop de nieuwe huurprijs moet ingaan. Let op: dit kan niet eerder zijn dan 2 kalendermaanden nadat u het voorstel verstuurt.
Op de website van de Huurcommissie staat hoe je de Huurcommissie kunt inschakelen.
Gebreken
Als er sprake is van ernstige onderhoudsgebreken aan je woning, is de verhuurder verplicht deze te herstellen. Je moet de verhuurder een brief sturen met daarin de gebreken en het verzoek om dit binnen 6 weken op te lossen. Krijg je binnen zes weken geen reactie of wil de verhuurder de gebreken niet herstellen? Dan kun je de Huurcommissie inschakelen.
Bij ernstige gebreken kan de Huurcommissie de huurprijs tijdelijk verlagen. Je betaalt dan een lagere huurprijs totdat de gebreken zijn hersteld.
Op de website van de Huurcommissie staat hoe je de Huurcommissie kunt inschakelen.
Servicekosten
Je krijgt een keer per jaar een jaarafrekening voor de servicekosten van je verhuurder. De verhuurder moet je voor 1 juli een jaarafrekening sturen over het jaar ervoor. Heb je op 1 juli nog geen jaarafrekening ontvangen? Vraag hier dan om bij je verhuurder via e-mail of brief. Als je na 3 weken nog niks hebt ontvangen, kun je de Huurcommissie inschakelen en zij bepalen dan hoeveel je moet betalen.
Ben je het niet eens met de jaarafrekening? Vraag je verhuurder dan eerst om de jaarafrekening aan te passen. Komen jullie er samen niet uit, of reageert hij niet binnen 3 weken op uw e-mail of brief? Dan kun je de Huurcommissie inschakelen.
Op de website van de Huurcommissie staat hoe je de Huurcommissie kunt inschakelen.
All-in prijs
Als je een all-in prijs betaalt, weet je niet welk deel je aan kale huur betaalt en welk deel aan bijkomende kosten, zoals servicekosten en nutsvoorzieningen. Daarom is het vaak beter om een all-in prijs te splitsen. Hiervoor moet je eerst een voorstel aan je verhuurder sturen, waarin je aangeeft dat je de all-in prijs wilt splitsen en vanaf welke datum de splitsing in moet gaan. Wil je verhuurder de huur niet splitsen of komen jullie er samen niet uit, dan kun je de Huurcommissie inschakelen. Dat kan tot 6 weken na de door jou voorgestelde splitsingsdatum.
Op de website van de Huurcommissie staat hoe je de Huurcommissie kunt inschakelen.
Welke zaken behandelt de Huurcommissie niet?
De Huurcommissie kan geen uitspraak doen over:
- Het wel of niet toewijzen van een woning;
- Betalingsachterstanden;
- Het afsluiten van gas, elektriciteit of water;
- Het beëindigen van je huurcontract;
- (Het terugkrijgen van) de borgsom die je aan je verhuurder hebt betaald.
Wat doen wij?
Wij als Steunpunt Huren Groningen kunnen voor jou de procedure bij de Huurcommissie starten en voeren, mocht dat nodig zijn. Als je een procedure wil starten bij de Huurcommissie, moet je als huurder vooraf €25 betalen. Krijg je gelijk, dan krijg je dit bedrag van hun terug.
Vragen?
Heb je nog vragen over dit onderwerp of over iets anders? Neem dan gerust contact met ons op. Je bent ook welkom op ons inloopspreekuur, elke woensdag van 13:00 tot 15:00. Daarnaast hebben we nu een extra spreekuur, elke woensdag van 10:00 tot 12:00 in het gebouw van WIJ Oosterpark. We helpen je graag.


