Wet Modernisering Servicekosten 2026

Volgend jaar treedt de Wet Modernisering Servicekosten in werking. De wet geeft meer duidelijkheid over toegestane servicekosten en biedt huurders betere bescherming tegen te hoge of onterechte kosten. Lees hier meer over in dit artikel.
Foto: Marcus Spiske.
Foto: Marcus Spiske.
Foto: Marcus Spiske.
Foto: Marcus Spiske.

Wat is het doel van de nieuwe wet?

De Wet Modernisering Servicekosten heeft als doel huurders beter te beschermen tegen verhuurders die onterecht servicekosten in rekening brengen of servicekosten rekenen die niet overeenkomen met daadwerkelijk gemaakte kosten. Daarnaast moet de wet duidelijk maken welke kosten als servicekosten mogen worden doorberekend. 

Wat verandert er?

De Wet Modernisering Servicekosten brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee die huurders en verhuurders meer duidelijkheid geven. De wet bevat een duidelijke lijst met soorten kosten die een verhuurder mag doorberekenen als servicekosten. Deze limitatieve lijst geeft meer duidelijkheid over wat wel of niet als servicekosten in rekening mag worden gebracht. Daarbij moeten de kosten gebaseerd zijn op daadwerkelijk gemaakte kosten en de bedragen moeten redelijk zijn.

Daarnaast wordt het voor huurders makkelijker om samen een uitspraak over servicekosten bij de Huurcommissie te vragen. Op dit moment kunnen bewoners van een wooncomplex een gezamenlijk verzoek indienen met minimaal 50% van de huurders. Met de nieuwe wet wordt het vereiste van 50% van de huurders en het vereiste dat het moet gaan om een wooncomplex losgelaten. 

De minister kan regels opstellen over de berekening van servicekosten en wat het maximale bedrag mag zijn. Tot slot mag de Huurcommissie voortaan ook oordelen over het voorschotbedrag van alle servicekosten, nog voordat de eindafrekening komt. 

Welke servicekosten mogen in rekening worden gebracht?

  1. Warmte en koude: inclusief het koelen en verwarmen van gemeenschappelijke gedeelten; maar exclusief onderhoudskosten.
  2. Elektriciteit, gas en water: inclusief levering voor het gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen en administratiekosten. 
  3. Roerende zaken: de ter beschikking gestelde roerende zaken in, op of aan de woonruimte en de gemeenschappelijke gedeelten. 
  4. Kleine herstellingen: kleine reparaties die de huurder betaalt, maar die de verhuurder uitvoert.
  5. Toezicht, beveiliging en vuil: veiligheid, toezicht, reageren op alarmen, optreden tegen overlast. 
  6. Signaallevering: doorlevering van radio-, tv-, internet- of ander elektronisch signaal.
  7. Verzekeringen en fondsvorming: verhuurder regelt glas-/inboedelverzekering of een gemeenschappelijk fonds voor huurders risico’s.
  8. Administratiekosten.

Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid en de Woonbond

Vragen?

Heb je vragen over dit onderwerp of over iets anders? Neem dan gerust contact met ons op. Of kom langs op ons inloopspreekuur, elke woensdag van 13:00 tot 15:00. Daarnaast hebben we tot en met de maand januari een extra spreekuur, elke woensdag van 10:00 tot 12:00 in het gebouw van WIJ Oosterpark. We helpen je graag.

Bekijk ook

Foto: Tingey Injury.

De Huurcommissie

De Huurcommissie biedt hulp aan huurders bij conflicten over bijvoorbeeld de huurprijs, onderhoud of servicekosten. Met welke zaken kun je daar precies terecht en wat valt juist niet onder hun bevoegdheid? In dit artikel leggen we het uit.

Nieuw: Extra Spreekuur Oosterparkwijk

Goed nieuws! Vanaf september zal er naast het reguliere inloopspreekuur op ons kantoor aan het Damsterdiep, tevens een spreekuur zijn in het gebouw van het WIJ-team Oosterpark. Lees verder voor meer informatie.